بررسی توصیفی و طبقه بندی نقوش کاشی کاری دوره قاجاریه در شیراز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده بهنام شیروانی
- استاد راهنما صمد سامانیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
دوره قاجاریه یک بخش تاثیرگذار و مهم در تاریخ ایران محسوب می شود آثار معماری و هنری این دوره با تکیه بر سنت گذشتگان و ملهم از وقایع علمی- صنعتی- فرهنگی و اجتماعی عصر خود شکل گرفته ولی کمتر مورد پژوهش واقع شده است. کاشی سازی یکی از گرایشات تزیین در معماری ایرانی است و نقوش جزء جدا نشدنی از کاشی سازی ایرانی، دفتری بزرگ از باورها، روایتها و فرهنگ، ریشه در تاریخ کهن این سرزمین دارد. از آثار کاشی کاری شیراز مرکز حکومت زندیه و فارس در دوره قاجاریه نوشته و مطالعه جامعی دیده نشده است. این پژوهش با نگاهی به تاریخچه- ی شیراز و جدول بناهای تاریخی در این شهر، بررسی کاشی کاری قاجاری در شیراز و بناهایی که دارای کاشی کاری هستند و ارائه ی نمودار الگوی تزئینات کاشی کاری و بررسی نقوش هندسی و سایر نقوش؛ مجموع چهل بنای شیراز را مطالعه می کند و هر کدام را با تصاویر و توصیف نقوش بکار رفته معرفی کرده و در یک بخش پراکندگی نقوش و درصد فراوانی و اقسام نقوش مورد نظر را به دست می دهد. نقوش هندسی شامل گره چینی، معقلی، رسمی بندی و مقرنس مجموعاً چهل و نه درصد و سایر نقوش گیاهی انسانی جانوری انتزاعی و نوشتاری پنجاه و یک درصد را به خود اختصاص داده اند. نقوش معقلی و گیاهی دو گروه اصلی بیشترین کاربرد را داشته اند و کمترین به نقوش جانوری اختصاص داشته است(سه درصد). شاخص های کاشی کاری در شیراز از نظر نقش و ساختار و مضامین و معرفی نمونه های دارای اهمیت در این پژوهش بررسی شده است. ارائه ی جدول درصد فراوانی نقوش کاشی ها و بحث و نتیجه گیری و ارائه ی پیشنهاد هایی برای توجه به این هنر سنتی در انتهای مطالب آمده است. روش این پژوهش توصیفی است که بر اساس کار میدانی و تصویر برداری از تزئینات کاشی کاری بناهای مورد نظر بوده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری
متن کامل
بررسی نقوش کاشی های زرینه فام آوه از دوره ایلخانیان
طی فعالیت میدانی نجات بخشی در بنای فضل بن سلیمان برای نخستین بار، در منطقه آوه از استان مرکزی، تعدادی بسیاری کاشی زرین فام با تاریخ قیدشده بر روی آن ها (684ق) به دست آمد. در راستای شناسایی بیشتر این هنر در منطقه آوه، از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی و با روش توصیفی- تحلیلی، نمونه هایی جهت بررسی و مطالعه انتخاب شدند. سؤالات اصلی پژوهش عبارت اند از: 1. عناصر اصلی تزیینی کاشی های زرین فام آوه ...
متن کاملبررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری
0
متن کاملسیر تحول نقوش انسانی در کاشی کاری حمام های تاریخی شهر اصفهان از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار
درگذشته، حمام ها مکانی برای حضور اقشار مختلف جامعه بودند و دیوار حمام ها با کاشی های الوان و نقوش متنوع زینت یافته بود. نقوش انسانی ترسیم شده روی این کاشی ها، یکی از شاخص ترین عناصر منعکس کننده شرایط اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه هستند. این نقوش با مضامین متنوع و شیوه های طراحی متفاوت همواره موردتوجه قرار داشته اند. در این مقاله، با هدف بررسی نقوش انسانی ترسیم شده بر کاشی کاری حمام های تاریخی شه...
متن کاملسیر تحول، بررسی تاریخی و طبقه بندی کاشی های زیرلعابی در ایران
کاشی و کاشیکاری هنری است که که در تمدن اسلامی با پشتوانهی هنر ایرانی پیش از اسلام به اوج خود رسید و بناهای معمارانهی این تمدن را از اسپانیا تا آسیای میانه گوهرپوش کرد. در بین کشورهای مختلف اسلامی در این زمینه، ایران از مرکزیتی خاص برخوردار بوده و آثار متنوع کاشیکاری باقی مانده در گوشه و کنار این سرزمین پهناور شاهدی بر این مدعاست. در بین انواع کاشی ها با بدنه ها و لعابهای متفاوت و متنوع که هر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023